Translate

Wednesday, 7 May 2014

Kaedah Pengajaran Permainan Petanque

 Kaedah Pengajaran  Permainan Petanque

Sebagai jurulatih, anda akan diperlukan untuk memudahkan pembelajaran kemahiran teknikal yang baru oleh atlet anda. Untuk mencapai ini, anda perlu untuk membangunkan pengetahuan anda daripada proses pembelajaran dan pelbagai kaedah pengajaran.

Pedagogi dan Andragogi

Pedagogi dan Andragogi yang digunakan untuk menggambarkan seni dan sains pengajaran. Guru-guru yang mengambil peranan sebagai pemudahcara dengan mengarahkan pelajar dalam proses pembelajaran (contohnya dewasa dan pendidikan lanjutan ) dianggap sebagai andragogi ( berpusatkan pelajar ) dan guru-guru yang bersyarah kepada pelajar-pelajar mereka (contohnya pendidikan kanak-kanak di sekolah-sekolah ) dianggap sebagai pedagogi ( berpusatkan guru ).
Digunakan untuk Kejurulatihan

Dalam model pedagogi , jurulatih yang bertanggungjawab untuk membuat keputusan tentang apa yang akan dipelajari, bagaimana ia akan dipelajari, dan  kesan apabila ia akan dipelajari. Jurulatih mengarahkan pembelajaran. Dalam model andragogi jurulatih yang membantu atlet untuk belajar ( fasilitator ). Atlet mengarahkan pembelajaran.

Kemahiran Mudah dan Kompleks

Mudah dan kompleks adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan satu kemahiran. Kemahiran mudah adalah dimana   atlet mendapati mudah untuk melaksanakan manakala kemahiran tersebut. Kemahiran  kompleks adalah diamana  atlet mendapati lebih sukar. Ingat untuk belajar dan menguasai kemahhiran tersebut.Dalam keadaan tertentu  bagi sesetengah atlet. Tetapi ada setengah menganggapnya sebagai sangat kompleks. Jurulatih mestilah peka pada keadaan ini.

Tunjukcara kesluruhan pergerakan

Sebaik-baiknya, kemahiran perlu diajar secara keseluruhan sebagai atlet boleh menghargai pergerakan yang lengkap dan pelaksanaan kemahiran. Seluruh kaedah arahan kadang-kadang boleh bermakna atlet yang mempunyai untuk mengendalikan pergerakan kompleks contohnya teknik highlob keseluruhan.

Tunjukcara bahagian-bahagian Arahan

Apabila kemahiran adalah kompleks atau terdapat dianggap elemen bahaya untuk atlet maka ia adalah lebih sesuai untuk pergerakan itu dipecah-pecahkan  menjadi  bahagian-bahagian yang kecil . Bahagian-bahagian yang boleh diajar dan kemudian dikaitkan bersama-sama untuk membangunkan kemahiran akhir. Apabila arahan sebahagian digunakan adalah penting bahawa atlet ditunjukkan keseluruhan kemahiran supaya mereka boleh menghargai produk dan memahami bagaimana set bahagian-bahagian akan membangunkan kemahiran.

Seluruh - Bahagian - Seluruh Arahan

Pada mulanya atlet melakukan keseluruhan kemahiran dan jurulatih memantau untuk mengenal pasti bahagian-bahagian kemahiran yang atlet itu tidak melaksanakan dengan betul. Bahagian arahan yang lemah  kemudiannya boleh digunakan untuk diatasi kesilapan , kelemahan dan kemudian atlet boleh mengulangi keseluruhan kemahiran dengan pemantauan jurulatih untuk mengenalpasti masalah yang lain pula.
Tiada satu kaedah yang sesuai untuk semua pengajaran dan pembelajran , tetapi kajian telah menunjukkan bahawa :
kemahiran mudah (dan mungkin mudah adalah relatif kepada setiap individu ) mendapat manfaat daripada keseluruhan kaedah
kemahiran bagi kemanfaatan kesukaran perantaraan kaedah bahagian
kemahiran tertutup sering diajar dengan arahan bahagian
kemahiran sukar adalah terbaik diuruskan oleh berayun antara bahagian dan keseluruhan
membentuk

Membentuk sesuai untuk tindakan kompleks dengan unsur-unsur serentak contohnya Highlob  . Highlob  sering dilihat sebagai satu kemahiran yang kompleks oleh pemula kerana peraturan acara dan kebimbangan mereka tentang melambung dan melepaskan boule. Satu urutan mungkin untuk membentuk kemahiran yang Highlob. selama beberapa sesi latihan adalah seperti berikut:

Rentetan

Breaking tindakan ke dalam bahagian-bahagian adalah dirujuk sebagai chaining dan hanya sesuai untuk tindakan yang kompleks dengan bahagian berurutan contohnya melompat tiga kali ganda. Satu urutan mungkin untuk rantai hop, langkah dan melompat fasa lompat kijang adalah seperti berikut:

menunjukkan seluruh tindakan
menunjukkan fasa Genggaman dan biarkan mereka berlatih
menunjukkan Hayunan ke belakang dan  dan membiarkan mereka berlatih
menunjukkan Hayunan kehadapan, langkah dan membiarkan mereka berlatih.

Pendekatan Eropah Timur

Pertimbangan perlu diberikan kepada pendekatan yang diguna pakai oleh negara-negara bekas blok Timur untuk latihan teknik. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti versi yang paling asas teknik , sesuatu yang asas dan penting untuk teknik yang lebih maju. Contoh untuk lob boule - model asas akan berdiri dan melontar boule , lebih maju akan menjadi langkah dan membuang dan akhirnya diikuti dengan kaedah putaran.

Jenis-jenis Amalan

Terdapat empat jenis latihan:

1.Berubah - kemahiran yang diamalkan di pelbagai situasi yang boleh dialami - kemahiran Terbuka terbaik diamalkan dengan cara ini

2. Tetap - pergerakan tertentu diamalkan berulang kali , yang dikenali sebagai gerudi - kemahiran tertutup yang terbaik diamalkan dengan cara ini.

3. Berkumpul - kemahiran diamalkan tanpa rehat sehingga kemahiran tersebut dihasilkan. Sesuai apabila kemahiran ini adalah mudah , motivasi tinggi, tujuan adalah untuk mengamalkan kemahiran atau atlet berpengalaman

4. Dibahagikan  - rehat diambil sambil membangunkan kemahiran. Sesuai apabila kemahiran yang baru atau kompleks , keletihan boleh mengakibatkan kecederaan atau motivasi adalah rendah.Latihan yang dibahgikan dianggap paling berkesan.